Estampaż
Estampaż jest starą techniką zdobniczą, pochodzącą z Chin z przełomu er (II wiek p.n.e. – II wiek n.e.) Powstał jako relief zdobiący elementy architektoniczne świątyń. Pielgrzymi zafascynowani jego pięknem, nie mogąc w inny sposób utrwalić tego co widzieli odbijali interesujące ich fragmenty na papierze.
Odbijanie polegało na odciskaniu fragmentu reliefu na przyłożonym wilgotnym arkuszu papieru higroskopijnego tamponem namoczonym w tuszu. W ten sposób rysunek reliefu odbijał się na papierze, który po wysuszeniu pokazywał czarno-biały obraz zdobienia.
Technika ta przypomina zabawy naszych dzieci, gdy za pomocą ołówka odbijają monety na papierze. Powstaje wówczas relief pokazujący wypukłości i miejsca wklęsłe rysunku monety.
Estampaż można także wykonać odbijając na papierze lub materiale bawełnianym relief celowo do tego celu stworzony, np. na plastrze miękkiej gliny. Po wyrzeźbieniu w plastycznej glinie interesującego nas motywu wypalamy tabliczkę i z takiej matrycy możemy odbijać relief przy użyciu tamponu umoczonego w tuszu, podobnie jak robili to Chińczycy w starożytności.
W naszym ujęciu estampażem nazywamy zarówno gotową odbitkę graficzną, jak i celowo stworzoną matrycę z motywem do odbijania
Zdjęcia z warsztatów estampażu prowadzonych przez Stanisława Tworzydło i Annę Włodarczyk.
Prace wykonane w pracowni techniką estampażu
W poniższej galerii znajdują się prace wykonane techniką estampażu przez siostry zakonne z Chin – Janę (Zhang Aiging) i Hiacyntę (Zhang Yunling).
Technika estampażu została w pracowni Stanislawa Tworzydło i Agaty Strojnowskiej wzbogacona warsztatowo przez odbijanie wzoru i malowanie nie tylko na bibułce ale również na tkaninie bawełnianej lub jedwabnej. Sam wzór, zaprojektowany w postaci rysunku jest ryty na tabliczce z podsuszonej gliny a po wypaleniu odbijany tamponami nasączonymi tuszami – czarnym lub kolorowymi.
Tematyka projektowanych wzorów jest zależna wyłącznie od indywidualnych zainteresowań twórcy. Mogą to być zarówno pejzaże, obrazy figuralne, kwiaty itp. W tego typu twórczości bardzo dobre rezultaty daje współtworzenie obrazu przez różne osoby.
展览前言
本展览展出两位中国修女:张爱青和张运玲在华沙傅铎工艺美术室使用拓印技术创造的10幅作品。
托印是一种中国传统技术,是将石刻图案印在薄纸上的方法。在傅铎工艺美术室这种技术加以丰富,图案不但印在纸上,还印在纯棉或丝绸的布料上。图案先以素描设计,接着刻在半干土片上,土片烧了以后,用蘸黑墨或彩墨的刷子拍印图案。图案的题目完全取决于创作人的兴趣,可以创作山水画、人像等。在这种创作过程中不同人合作创造一幅作品效果特别好。
20010年6月18日