Uczeń pracowni absolwentem Chińskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hangzhou

Z dumą informujemy, że Wiesław Borkowski obronił pracę dyplomową i tym samym ukończył wydział malarstwa chińskiego Chińskiej Akademii Sztuk Pięknych w Hangzhou. Praca otrzymała złotą nagrodę wystawy absolwentów 2015 r. wydziału – pierwszy raz w historii, złoto trafiło do studenta nie będącego obywatelem Chin. Gratulujemy!

"Dialog Apsary z Aniołem", Wiesław Borkowski

„Dialog Apsary z Aniołem”, Wiesław Borkowski; 360 x 300 cm, tusz, pigmenty mineralne, złoto, brąz, ziemia z Kizil (kliknij w obraz, żeby powiększyć).

„Dialog Apsary z Aniołem” to dialog Wschodu z Zachodem, chrześcijaństwa z buddyzmem. Całkowita odmienność kultur nie wyklucza istnienia wspólnego języka.

Po lewej stronie otoczone kolumnadą: Bazylika św. Piotra, katedra w Pradze (elementy katedr w Koloni i Notre Dame) oraz stary kościół w Krościenku n.D. Świątynie reprezentują trzy odmienne style architektoniczne. Po prawej stronie starożytne kompleksy sztuki buddyjskiej: Dunhuang, Longmen, Groty Tysiąca Buddów w Kizil, Yungang, Wiszące Świątynie w Datong.

Odmienny jest kolor nieba, różne są też przedstawione chmury (charakterystycznie dla danego kręgu sztuki). Perspektywa kieruje wzrok obserwatora ku górze. Niebiańskie kolumny wspierają firmament, podkreślając równość kultur i wspólny cel. Centralnym punktem kompozycji obrazu (poza pocałunkiem) jest krąg światłości. Złoto w malarstwie religijnym jest cechą wspólną sztuki Wschodu i Zachodu. Konotuje świętość, w związku z czym jest jedynym z najwłaściwszych sposobów na wyrażenie wiary.

P50528-130912_2

P50528-125636_2

 

Wiesław Borkowski na spotkaniu z Han Meilin’em.

IMG_7197

Wiesław Borkowski i Han Meilin. Han Meilin czyta list od Stanisława Tworzydło.

Han Meilin to jeden z większych, żyjących współcześnie, artystów chińskich. W jego twórczości dominuje malarstwo chińskie, ale nie brakuje też prac rzeźbiarskich i ceramicznych. Zachęcamy do zapoznania się z dorobkiem mistrza: http://bit.ly/hanmeilin.